2 februari 2016

Inspiration från Linnes Råshult

En bild från lustgården på Linnés Råshult blev väldigt uppskattad på Instagram. Roligt tycker jag som själv är så förtjust i trädgårdarna och den gamla kulturmarken runt prästgården Stenbrohult i Råshult där Carl von Linné växte upp.

Jag grävde vidare i mitt arkiv och hittade flera bilder från besöket där för några somrar sedan och tänkte att jag kunder dela med mig. Det är ett fantastiskt ställe!

Trädgården anlades av Linnés far i början av 1700-talet och hela gården med omgivande marker är sedan 2002 kulturreservat. Här finns en underbar liten lustgård vid huset vänstra gavel där det växer flera gammaldags perenner symmetriskt planterade i rundade rabatter omgivna av ett litet nät av grusade gångar. I mitten buxbomsrundlar omgärdade av kantbågar av böjda slanor.



Av perennerna i lustträdgården fanns bland annat brunröd daglilja och fina sidenörten som lockade mängder av humlor.


På gården odlas nyttoväxter på ett område som kallas Kålgården. 







Mellan nyttoväxterna fanns gott om ettåriga växter som lyste upp med härligt färger, såsom ringblomma och krasse.



Utanför gårdsområdet breder de gamla åkrarna och ängarna ut sig.
 Landskapet är gammalmodigt med hamlade träd och ängarna slås på gammalt vis med lie. 



Under vårt besök varierade vädret mellan sol och rejäla regnskurar. Men just när vi passerade genom grinden till utmarken där flera vackra bokträd växte, visade sig solen och spred sina varma strålar genom de vackra lövverket.



I månadsskiftet juli/augusti är alla ängar slagna och höet räfsat. Man kan bara tänka sig hur underbart det kan vara här i maj/juni när ängen blommar som allra bäst.



Odon och bok bredvid varandra. Här ser man verkligen vilken skillnad det kan vara mellan olika blad avseende färg och textur. Naturen visar sig från sin bästa sida!



Stockrosor gottar sig i solen mot den hantverksmässigt tillverkade gärdesgården. Störarna ska vara av enen och slanorna av gran. Rätt gjort håller gärdesgården i många år!



Linnés Råshult återvänder jag väldigt gärna till! Det är en trädgård som jag tror man ska uppleva under olika tider på året. Vi var som sagt där ganska sent på säsongen. En tur dit i slutet av maj skulle vara roligt!

Läs mer om Linnés Råshult här  http://www.linnesrashult.se/

3 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Underbart! jag älskar det stället.
Vet du att den krassen där på bild är den godaste av dem alla och heter Blue Pepe. Jag fick frön från den från en kompis.
Tack för dina uppmuntrande ord på mina inlägg.
Jag behöver påminna mig själv och vara tacksam.
Allt gott
Annika

Laila sa...

Så fint! Inför planeringen av årets sådder och planteringar i köksträdgården ska jag återvända hit och hämta inspiration!
Allt gott!/Laila

hagen vår sa...

Hei!
En veldig vakker og inspirerende hage. Du har tatt så stemningsfulle bilder. Må ta en tur dit en gang.
Ha det godt! Anne