3 januari 2016

Locka fåglar med egen fågelmat

Jag blev så inspirerad av Isa och hennes fågelgodis att jag gärna ville försöka själv. Är ganska trevligt att kunna göra eget godis till småfåglarna i stället för de färdiga talgbollarna i grönt nät som man så ofta köper. Läs Isas inlägg här Lyxmat till småfåglarna

Bird feeding

Jag valde att gjuta fågelmaten i gamla tetror som jag klippte i lämpliga höjder. Jag valde ister som bas men cocosfett går som Isa skriver, lika bra. Till tre tetror gick det åt 500gr ister och jag blandade i både solrosfrön och viltfågelblandning. Dessutom tog jag tillvara på gamla nötter och russin från julglöggen som fick åka ner i blandningen och för att få in lite färg även småbitar av citrusskal.

Bird feeding

Väl fyllda fick de stå utomhus över natten och när de stelnat var det enkelt att riva bort tetrorna. 

Bird feeding

Framför allt talgoxe och blåmes gillar talgen. Men även hackspett och nötskrika kalasar gärna på den här typen av mat. Hoppas hasselnötterna ska locka framförallt nötskrikan. Har hängt upp talgkuberna på olika platser i trädgården men rejäla avstånd för att både små och lite större fåglar ska kunna samsas. Är all fågelmat samlat på samma plats och nötskrikan dyker upp flyr alla småfåglar sin kos och det är ju tråkigt. Alla måste få känna sig välkomna!

3 kommentarer:

Veronica sa...

Jag är så glad att du börjat blogga igen och mår bättre.

Fåglarna blir säkert nöjda över din lyxmat :D
Vem skulle inte bli det?

//Veronica

Laila sa...

Snyggt och bra att kunna göra egna "talgbollar". Nyttigare också? Här skulle nog tyvärr ekorrarna och skatorna mumsa i sig det mesta om vi serverade maten så oskyddad!
Allt gott!/Laila

Sabelhagens Olivlund sa...

Tack för tipset. Så fina. Ska kolla efter ister när jag handlar nästa gång. Hoppas bara inte skatorna äter upp allt, men som sagt alla är välkomna:)
Kram Maria