15 juli 2014

Sommarläsning om trädgård i natur

En av sommarens lästa trädgårdsböcker har varit en gammal bok av Gunnel Nyblom-Holmberg. Den skrevs ursprungligen på 40-talet och gavs ut på nytt i mitten av 80-talet. 

Vilken fin bok! Här beskrivs tillkomsten av en trädgård runt en sommarstuga på en flera tunnland stor tomt. Delar av marken hade varit odlad åker och här fanns både ängar, hagar, lundmiljö och strand. 

Gunnel Nyblom-Holmberg skriver både kunnigt och inspirerande om drömmar, om fel och misstag, om lyckan när det blir som i tanken. 

Här finns verkligen att lära, bland annat hur de använder det som finns och gör egna jordblandningar av den lerjord, strandängsjord, grus och sand som hittas på tomten. Inga färdigblandade jordsäckar här inte! Och om hur somliga växter tas bort som inte klarar torka eller ösregn. Och om hur växter förökas och delas för att kunna räknas i hundratals. Stora sjok är modellen, inget småplotter.

Och framför allt, hur hon fogar in sina rabatter och blomstersängar i naturen! 



Vad jag tycker är roligast är att hon beskriver en trädgårdsstil att passa in i naturen som man inte så ofta ser eller läser om. Planteringarna görs i distinkta symmetriska rabatter med en mot naturen väl avgränsad form. Kanterna är raka och träd planteras i rader. Kvarteren får teman och namn som Blomstergården, Långblommande rabatten och Liljerabatten. Men det är inte instängt av plank eller häckar utan naturen finns precis strax utanför. Därför hittar man också Vildängen, Skogen och Hagen i hennes trädgårdsbeskrivning. Det vilda och tama sida vid sida! Och hon skriver lika varmt och inspirerande om de vilda delarna.




Att använda symmetriska former trots att man anlägger mitt i naturen har jag också sett i den här boken om Lars Israel Wahlman. Nu pratar vi inte sommarstugutomter utan hur en berömd arkitekt ritar trädgårdar åt slott, herrgårdar och det offentliga rummet. Lite högtravande kanske i det här sammanhanget, men han ritade också trädgårdar till privata hus och där kan man hitta just det här som låter märkligt men som blir så vackert, det strama och symmetriska som fina kontraster till den mjuka och böljande naturen.


Titta här så fint på den gamla bilden från boken! En rakt anlagd gång tvärs igenom den vilda björkbacken, varsamt tuktad i en av de privata trädgårdar han ritade.


Själv älskar jag ju naturen men vill inte för allt i världen välja bort trädgård och kultiverade växter. Jag vill ha både och, inte varken eller. Att läsa och se bilder från just sådana trädgårdar ger mig precis rätt inspiration till mina egna drömmar och planer. 

Jag älskar naturen men med det här förhållningsättet behöver jag inte välja bort något!

1 kommentar:

Hon som talar med blommor sa...

Alltid lika kul med äldre trädgårdsböcker tycker jag. Många av dem är riktiga pärlor, väl värda att plocka fram igen. Kul att du tipsar! Ha det fint <3 /Carolin