29 februari 2012

Violer

Nu snart kommer violernas tid. Att fylla krukor och urnor med violer är en ynnest! 

Pensée (Viola x wittrockiana)

Av de sorter som oftast finns i odling hör bukettviolerna och penséerna.  Bukettviolerna har mindre blommor och många hybrider ser nästan ut som vilda violer. 

Bukettviol (Viola cornuta) Foto: Wikipedia

Bukettviol (Viola cornuta)

En vild viol som spritt sig i vår trädgård är luktviolen, Viola odorata. Den sticker i väg med rankor som  lätt slår rot i springor och fogar. På hösten sprider den sina  frön och kan dyka upp på oväntade ställen. Älskad är den av många och Napoleon lär ha haft en luktviol i knapphålet på sin rock! 

Luktviol (Viola odorata)

Violer har funnits i odling länge och på trädgårdsmässor ställs ofta violer ut i stora krukor och hybriderna är prydligt namnsatta. Här bland annat 'Elaine Guinn' och 'Victorias Blush' på Chelsea Flower Show.


Violer på Chelsea Flower Show

Hos de vilda violerna kan bladverket vara avvikande även om det på Viola beckwithii är blommans färg som drar blicken till sig.

Viola beckwithii (Foto: Wikipedia)
Ibland syns knappt bladverket som hos denna Viola alpina. Hur lycklig skulle man inte bli om man hittade en sådan på en bergsvandring!

Viola alpina (Foto: Wikipedia)

Det finns ett 20-tal svenska vilda violer och vanlig är skogs- och ängsviolen. Lite svåra att skilja åt. Men alla älskar vi nog och känner igen styvmorsviolen och kärrviolen blommar vid bäcken på vårt lantställe. Den är precis så där liten och vän som man kan förvänta sig av en skogsblomma.

Ängsviol och skogsviol överst. Därunder styvmorsviol och kärrviol.

Håller man sig till lite mildare färger kan många bukettvioler, Viola Cornuta-gruppen, påminna om de vilda violerna. Men det finns också hybrider med starkare färger.


Olika namnsorter av Viola Cornuta. 'Etain', 'Rebecca Cowthorne' i översta raden. Därunder 'Sneezy Rot' och 'Butterfly'

Och om man sen släpper in penseerna, Viola x wittrockiana i sin trädgård,  ja då finns ingen hejd på färgvariationerna! Fast själv väljer jag helst klassiska färger.

Vill man välja perenna violer till trädgården tycker jag att fjärilsviolen är väldigt söt. Har sett den i kombination med lammöron vilket var otroligt dekorativt.

Fjärilsviol (Viola sororia) Foto: Wikipedia

"Murgrönsviol" dyker upp ibland i handeln och säljs oftast som "krukväxt". Även den är söt så man tappar andan och kan klara sig som flerårig i zon II har jag läst.

Murgrönsviol (Viola hederaceae) Foto: Wikipedia

Violer är tåliga trots att de ser ömtåliga ut. Med sol- halvskugga och god trädgårdsjord får man de flesta sorter att trivas. Men tittar man på de här självsådda violerna tycks de inte behöva ens det!

Foto: Wikipedia




Foton från bland annat Wikipedia och virtuella floran.

12 kommentarer:

Sabelhagens Olivlund sa...

Åh vad glad jag blir av ditt inlägg! Så många sötnosar.
Murgrönsviol måste jag hålla utkik efter, den får mig att tappa andan:)). Tänka att det finns så många olika. Snart är det dags för viol och penseefrossa:)).
Ha en fin dag.
Kram Maria

Hélena sa...

Vilket underbart vårinlägg! Längtar så tills jag kan fylla min krukor med violer och penséer. Snart...snart!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Anna-Maria sa...

Vilka sötnosar!Det dröjer här innan det blir dags för krukor ute men idag är det +6 så det är på väg!Ha en bra dag!

Anonym sa...

Vilket fint och upplysande inlägg. Nu är längtan stor efter dessa vårblommor!

Ha det gott!
Åsa

Susie på Stjärnarve... sa...

Underbara violer och penséer! Mina favoriter blev 'Etain'samt'Rebecca Cowthorne', fast ALLA var ju egentligen lika fina. Murgrönsviolen har jag haft, men den överlevde inte tyvärr.
Idag fick jag också ett meddelande från min lokala sommarplantskola att han öppnar för säsongen om två veckor. Gissa vem som kommer hänga på låset då.....

Leena sa...

Vilket härligt inlägg, nu längtar jag till våren när violerna kommer! Jag tycker bäst om de småblommiga sorterna, och en som vi hade i en kruka har självsått sig, på ungefär lika "näringsrik" jord som på din sista bild - på vår garageinfart där det bara finns rätt grov grus och sten. Jag har räddat en del därifrån till bättre jord men det kommer upp nya hela tiden. Den krukan med violer som stod där har verkligen spritt sina frön!

Snäckskalsdalen. sa...

Jag dånar av alla underbara violer, och jag ser att jag får åka till Chelsea Flower Show och skaffa en massa. Jag ser att det finns såna jag vill ha, dessa tacksamma, underbara blommor med sina fina ansikten!
Agneta krma

carinaon sa...

Ja, nu kliar det i fingrarna att få plantera massor med penséer och violer! Tack för ett fint inlägg!
Carina

Helena sa...

Åh jag tror jag smäller av :-) jag är heltokig i violer!!!
Har samlat på sorter tidigare :-)
Bilden med alla krukorna åhhh gillar!
Violer talar till mig...de liksom står o kikar på en ;-)
KRAM från mig!

Sandra in Australia sa...

Jag är i Australein just nu och kan berättar att murgrönsviol växer vilt överallt. Underbar!
Kram från Melbourne, Sandra

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Så många vackra violer du visar. De är verkligen både söta och tacksamma. Hos mig poppar det upp frösådda violer (penséer) lite här och där, i rabatter och på grusplanen och det är bara fint, de fyller ut och livar upp :-)

Trevlig helg!
Annika

Anna Vattenkanna sa...

Åh, suck! Djup suck... så mycket vackra violer och penséer så man blir alldeles yr - jag ÄLSKAR dem alla.

Kram