18 februari 2011

Äng att längta till

Ängen måste vara allas vår blomsterlängtans ursprung! Som en hälsning till tidigare generationer svarar den med större blomsterprakt ju fler årtionden vi hävdar den.  

På vår lilla äng i Bergslagen blommar i maj smörboll, förgätmigej, gökärt, gullviva och ängsbräsma. Inte så rikligt ännu eftersom den gamla lövängen fått växa igen sen 1940-talet. Men med varsam hand röjer, fagar och slår vi för att försöka återskapa lite av den blomsterprakt som naturen kan vara så givmild med.

Smörboll eller daldocka som den kallas i Bergslagen (Trollius europeus)


Förgätmigej (Myosotis scorpioides)



Gökärt (Lathyrus linifolius) 


Gullviva (Primula veris)


Ängsbräsma (Cardamine pratensis)

Så småningom får det också bli gärdsgård runt ängen, jag kanske runt hela tomten. En riktigt gjort gärdsgård rymmer så mycket hantverkskunnande! 







Skönt att veta att tiden är lojal och tickar på som vanligt. Det kommer att bli maj i år också!

Med önskan om en trevlig helg.

Läs gärna mer om ängen i de här inläggen:





Växter i det här inlägget:
  • Smörboll (Trollius europeus)
  • Förgätmigej (Myosotis scorpioides)
  • Gökärt (Lathyrus linifolius)
  • Gullviva (Primula veris)
  • Ängsbräsma (Cardamine pratensis)





7 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Nu blir jag alldeles skogstokig - eller snarare ängstokig! Ett sådant fantastiskt kulturarbete DU/ni bedriver som tar hand om dessa underbara biotoper - som alla vill ha och ingen ids ta hand om - förutom då NI fantastiska slåttergummor och slåttergubbar.

Helgkramar från Anna Vattenkanna

Anna Vattenkanna sa...

Ja, det var jag igen...vill du mejla mig är du snäll? Inget farligt - bara roligt:-)

annavattenkannastradgard@gmail.com

Kram igen!

Katarinas trädgård sa...

Hej och tack för hälsningen på min blogg! Vilken fin äng ni har! Så härligt att återskapa något sådant!
Hälsningar
Katarina

Sophia Callmer sa...

Kul att det finns andra ängstokiga! Vi håller på här också och återställer äng, roligt arbete och de är ju så vackra ängsblommorna som dina fina bilder visar. ha en fin helg/Sophia

Helena sa...

Fina bilder!Suck naturen vad man längtar till allt detta underbara :-)
Kram från mig!

Ingegerd sa...

Många underbara foton! Så vackert! Jag ser fram emot maj jag också!
Ha det gott!
Ingegerd

Kristina Bonander sa...

Hej alla och särskilt tack för kommentarerna på detta inlägg, eftersom det är så långt ifrån (eller kanske inte egentligen?)en "riktig" trädgård!//Kristina